Jamk Future Factory mukana EduFuturan kehittämisessä

Opiskelijoita Jyväskylä-kirjamilla satamassa. Kuva Tero Takalo-Eskola.

Jamk Future Factory mukana EduFuturan kehittämisessä

Jamk Future Factory yhdistää opiskelijat ja työelämän, kun eri aloilta koostuvat opiskelijatiimit ratkovat työelämän toimeksiantoja. Kaksi liiketalouden, taloushallinnon ja palveluliiketoiminnan opiskelijoista koostuvaa opiskelijaryhmää työskenteli Future Factory-projektissaan EduFuturan viestinnän kehittämisen parissa. Ensimmäisen projektiryhmän aiheena oli EduFuturan tunnettuuden lisääminen sekä opiskelijoiden tavoittaminen, toisen ryhmän aiheena puolestaan EduFuturan opiskelijanäkökulman parantaminen opintotarjonnassa.

Uusia ideoita opiskelijoiden tavoittamiseen ja opintotarjonnan houkuttelevuuteen

Ryhmä 1. Liiketalouden ja taloushallinnon opiskelijat Emmi Talus, Henna Pantsu ja Anu Mäkilä

Ensimmäisen ryhmän päätavoitteena oli EduFuturan tunnettuuden lisääminen. Projektilta toivottiin vastauksia siihen, kuinka opiskelijat tavoitetaan ja kuinka opintotarjonnasta saadaan houkutteleva. Projektin tuloksina ja kehitysehdotuksina projektiryhmä esitti EduFuturan opintotarjonnan tärkeimpien kohderyhmien tunnistamisen sekä esittelivät valmiita opiskelijaprofiilimalleja. Kohderyhmää rajaamalla EduFuturan palveluita voidaan tuottaa ja tarjota opinnoista eniten hyötyvälle ryhmälle. Lisäksi esitettiin opiskelijatutoreiden hyödyntämistä, jolloin tutorit pystyisivät opastamaan opintojensa alkuvaiheessa olevia opiskelijoita ristiinopiskelusuunnitelman laatimisessa ja kursseille ilmoittautumisessa. Kyselystä saatujen tulosten perusteella myös tarjonnan keskittäminen väylä- ja polkuopintoihin olisi selkeämpää tarjonnassa olevien yksittäisten opintojaksojen sijaan. Toisaalta esimerkiksi kielikeskuksen (ja muiden yleisopintojen) opintojen lisääminen tarjontaan voisi laajentaa eri oppilaitosten opiskelijoiden verkottumista ja EduFuturan tunnettuutta.

Toiveena ajankohtaiset teemat ja työelämälähtöisyys

Ryhmä 2. Liiketalouden ja palveluliiketoiminnan opiskelijat Jesse Suvanto, Sara Saavalainen, Mira Nyman, Veera Vänttinen ja Sarianne Suurpää.

Toisen ryhmän tavoitteena oli projektityössään saada aiempaa laajempi käsitys opiskelijoiden tarpeista ja kokemuksista, mikä jatkossa mahdollistaa EduFuturan opintotarjonnan kehittämisen paremmin opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Tutkimus toteutettiin digitaalisena kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 432 EduFutura-oppilaitosten opiskelijaa.

Vastauksissa korostui joustavien aikataulujen ja etäopiskelun tärkeys, ja paikallaolovelvollisuus nousikin esiin osallistumisen esteenä. Vaikka EduFuturan opintojaksojen sisällöt koettiin pääosin hyviksi ja monipuolisiksi, tuli kritiikkiä tiedon saatavuudesta, epäselvistä kurssikuvauksista sekä monimutkaisista ilmoittautumiskäytännöistä. Lisää tietoa EduFuturan tarjonnasta toivottiin erityisesti sosiaalisen median kanavien kautta. Erityisesti opiskelijat toivovat kurssitarjonnan sisältävän kielten ja viestinnän, psykologian, liiketoiminnan, yrittäjyyden, kauppatieteiden ja kasvatustieteiden opintoja, sekä non-stop-kursseja. Tärkeimpinä yksittäisinä teemoina nostettiin kestävä kehitys sekä kyberturvallisuus. Lisäksi kurssitarjontaan kaivataan työelämälähtöisempiä, konkreettista osaamista lisääviä kursseja esimerkiksi työelämässä käytettävistä ohjelmistoista tai verkkosivujen suunnittelusta.

EduFuturan edustajat Katja Räsänen ja Anni Wargh ovat erittäin tyytyväisiä projektien tuloksiin, jotka antoivat paljon hyödyllistä tietoa EduFuturan  kehittämisohjelmien työskentelyyn. Toimeksiantoja tullaan hyödyntämään EduFuturassa myös jatkossa.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp