Edufutura: Tulevaisuus haastaa oppimisen – Puhujat

6.5.2024 Gradian Priimus -kampuksella

THO: Puhujat

Tutustu tarkemmin Tulevaisuus haastaa oppimisen -tapahtuman puhujiin.

Keynote-puhuja: Juuso Pekkinen

Keynote-puhujana tänä vuonna Yle Tieteen toimittaja Juuso Pekkinen. Pekkinen tekee juttuja tieteestä, teknologiasta ja digitaalisen kulttuurin ilmiöistä. Räjäytyskuva-podcastissaan Pekkinen on käsitellyt mm. tekoälyn tulevaisuutta, psykedeelitutkimusta ja deittisovelluksia. Hän on erityisesti kiinnostunut siitä, minkälaisia rakenteita teknologia luo arkeen, ihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja siihen, miten ympäröivä todellisuus tulee koetuksi.

Tutustu puhujiin

Minna Haapakoski

Minna Haapakoski toimii lehtorina sekä Hybridiluonto-hankkeen asiantuntijatehtävissä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Kuntoutusinstituutissa. Haapakoski on kiinnostunut terveyden ja työkyvyn edistämisestä. Sekä siitä, kuinka erilaiset luontokokemukset voivat tukea työstä irrottautumisessa ja palautumisessa.
Muotokuva Jarkko Helin

Jarkko Helin

Lehtorit Jarkko Helin ja Erkki Luoma-aho ovat IT-linja pääarkkitehdit. He toimivat myös IT-linjan ryhmien ryhmänohjaajina ja matematiikan opettajina.

Leena Hiltunen

Leena Hiltunen toimii Jyväskylän yliopistossa informaatioteknologian tiedekunnassa koulutusteknologian tutkinto-ohjelmavastaavana ja yliopistonopettajana. Hän toimii myös verkko-opetuksen kouluttajana, valmentajana ja mentorilla eri kouluasteilla. Lisäksi hän on ollut mukana Digivisio 2030 -hankkeen ensimmäisten valtakunnallisten koulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa sekä ohjannut ensimmäisten koulutusten lokalisointityötä.

Katriina Hyvönen

Katriina Hyvönen toimii vastuullisena tutkijana Hybridiluonto-hankkeessa Jyväskylän ammattikorkeakoulun Kuntoutusinstituutissa. Hyvösen keskeisiä tutkimuskohteita ovat psykologiset interventiot masennuksen hoidossa sekä ympäristövastuullisuuden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Leena Katto

Leena Katto (FM, erityisasiantuntija, opettajankoulutus) toimii TAMK ammatillisessa opettajankoulutuksessa digipedagogisena asiantuntijana ja Digitaalinen tulevaisuutemme -ryhmän vetäjänä. Hän on Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centren päällikkö ja digimentoritoiminnan koordinaattori TAMKissa. Tehtävissään hän keskittyy laajasti opettajien osaamisen kehittämiseen. Erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat avoin oppiminen, oppimisprosessien muotoilu sekä vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä. Aiempaa tietojenkäsittelyn tradenomin tutkintoaan Leena päivitti Jyväskylän yliopistossa, josta valmistui tietotekniikan opettajaksi vuonna 2021. Tutustu Leenaan LinkedInissä.
Muotokuvassa Laura Koponen

Laura Koponen

Laura Koponen työskentelee Gradialla opetusteknologian tiimissä digikoordinaattorina, aiemmin hän on toiminut muun muassa ammatillisena opettaja ja yrittäjänä. Lauran monipuoliset työtehtävät sisältävät Gradian henkilöstön tukemista digiaiheissa, kouluttamista digi- ja simulaatiopedagogiikkaan sekä erilaisten digitaalisten ympäristöjen käyttöön. Lauran kohtaa usein erilaisten kehittämishankkeiden parissa, monialainen kehittämistyö eri koulutusasteiden, oppilaitosten ja yritysten kanssa on hänen työssään suuressa roolissa, myös kansainvälisesti. Tällä hetkellä Laura toimii asiantuntijana useassa eri hankkeessa, pääosin digitaalisten ratkaisujen, kuten XR-teknologioiden ja tekoälyn parissa. Tutustu Lauraan LinkedInissä.
Muotokuvassa Otto Korpela

Otto Korpela

Otto korpela toimii Suomen Microsoftilla toimialajohtajana oppilaitostiimissä. Työ keskittyy tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa, ja on intohimoinen siitä, miten teknologia voi parantaa oppimiskokemuksia ja auttaa tutkimuksessa. Tehnyt myös tutkielman aiheesta, miten AI muutosta johdetaan Suomen oppilaitoksissa. Tutustu Ottoon LinkedInissä.

Marianne Laapio

Marianne Laapio toimii Jyväskylän yliopiston Digipalveluissa suunnittelijana, henkilötökouluttajana ja henkilöstökoulutusten koordinaattorina. Hän on ollut mukana Digivision koulutusten lokalisoinnissa Jyväskylän yliopiston osalta.

Emilia Lahdenperä

Emilia Lahdenperä on lehtori Jamkin terveysalan yksikössä. Hän työskentelee ylemmän ammattikorkeakoulun opetustehtävissä vastuualueenaan sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon sekä asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja palvelumuotoiluun liittyvät teemat. Hän toimii ylemmän ammattikorkeakoulun sote-johtamisen tiimissä sekä projekti- ja verkostojohtamisen monialaisten koulutusohjelmien opettajatutorina. Lisäksi hän toimii Jamkin Future Factory -tiimissä projektiopintojen vastuuopettajana. Asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisen ja palvelumuotoilun asiantuntijana hän on myös erittäin kiinnostunut opiskelijan kokemuksesta ja oppimismuotoilusta. Työssään hän toteuttaa aktiivisesti kokeilevaa kehittämistä ja pyrkii jatkuvasti kehittämään prosesseja oppijalähtöisemmiksi. Emilia toimii myös terveysalan yksikön pedagenttina.
Muotokuva Sami Lehesvuori

Sami Lehesvuori

Sami Lehesvuori, FT, tutkii ja edistää työssään oppijalähtöistä ja dialogista pedagogiikkaa. Hän toimii tällä hetkellä pedagogisena yliopistonlehtorina Jyväskylän yliopistossa Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa ja on oppimisvuorovaikutuksen alan dosentti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Lisäksi hän on vanhempi vieraileva tutkija Johannesburgin yliopistossa. Tutkimustyössään Sami Lehesvuori on hyödyntänyt teknologia-avusteisia lähestymistapoja oppimisvuorovaikutuksen analyysissä. Yliopistopedagogiikkaan ja oppimisvuorovaikutukseen liittyvän tutkimuksen lisäksi hän ohjaa teknologia-avusteiseen oppimiseen liittyviä töitä.  Sami Lehesvuori omaa laajan kokemuksen opetuksen ja koulutuksen kentältä työskenneltyään eri oppilaitoksissa opettajana ja opettajan kouluttajana. Tutustu Samiin LinkedInissä. 
Muotokuva Erkki Luoma-aho

Erkki Luoma-aho

Lehtorit Erkki Luoma-aho ja Jarkko Helin ovat IT-linja pääarkkitehdit. He toimivat myös IT-linjan ryhmien ryhmänohjaajina ja matematiikan opettajina.
Muotokuva Sisko Minkkinen

Sisko Minkkinen

Sisko Minkkinen työskentelee Jyväskylän ammattikorkeakoulussa verkkopedagogiikan suunnittelijana. Työssään Sisko tukee opettajia verkko-opetuksen pedagogisten periaatteiden omaksumisessa ja oppimisympäristöjen hyödyntämisessä. Liiketoimintayksikön humanistinörtti lähestyy teknologiaa inhimillisellä otteella. Siskon into opettajuuteen heräsi jo seitsemänvuotiaana ensimmäisen koulupäivän aikana. Ennen nykyistä rooliaan verkkopedagogiikan suunnittelijana hän on toiminut kieltenopettajana yläkoulussa ja lukiossa sekä yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa. Kaikissa näissä tehtävissä hänen keskeisenä arvonaan on ollut oppijoiden oppimisen polun tukeminen niin fyysisissä kuin digitaalisissakin ympäristöissä. Siskon mielestä Moodlen pedagogisten ja teknisten mahdollisuuksien yhdistelmät tekevät arjen työstä herkullista ja Moodlen lavastaminen aiheen kuin aiheen pakopelin näyttämöksi innostaa ja inspiroi. Tutustu Siskoon LinkedInissä.

Reetta Niinisalo

Reetta Niinisalo on suomen kielen ja kognitiotieteen maisteri, jolla on äidinkielen opettajan ja ATK-opettajan pätevyys. Hän toimii kirjoitusviestinnän ja suomi toisena kielenä opettajana Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa. Hän on perehtynyt opinnoissaan ja työssään joustavaan pedagogiikkaan sekä oppimisympäristöjen ja muun teknologian hyödyntämiseen osana yhteisöllistä, saavutettavaa ja monimuotoista opetusta. Kun ChatGPT tuli julki, hän otti sen käyttöön paitsi opiskelijoiden tueksi opetuksessa myös oman työn helpottamiseen ja sen kehittämiseen, ja on jakanut ideoitaan kollegoille erilaisissa työpajoissa. Hän on vakaasti sitä mieltä, että tekoäly voi toimia myös opettajan kollegana ja apulaisena.

Sanna Paasu-Hynynen

Sanna vastaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun kuntoutusinstituutin koulutuksien kehittämisestä nykypäivän ja erityisesti tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Työtä tehdään monialaisessa yhteistyössä koko kuntoutuksen kenttää kehittäen ja pedagogisia ratkaisuja yhdessä löytäen huomioiden työelämän tarpeet ja opiskelijoiden hyvinvointi. Tutustu Sannaan LinkedInissä. 

Sara Peltola

Sara Peltola on ohjausalan ammattilainen, yliopistonopettaja ja väitöskirjatutkija. Hän innostui tekoälyteemasta noin kymmenen vuotta sitten, ja on siitä asti seurannut aktiivisesti alan kehitystä ja pohtinut sen vaikutuksia ohjaukseen ja kasvatukseen. Tällä hetkellä hän opettaa aihepiiriin liittyen myös Jyväskylän yliopistossa. Peltola on tullut tunnetuksi ohjausalan kehittäjänä ja on myös suosittu puhuja. Tutustu Saraan LinkedInissä. 
Muotokuvassa Heini Pennanen

Heini Pennanen

Heini Pennanen työskentelee digikoordinaattorina Gradialla opetusteknologian kehittämistehtävissä sekä opettajien digipedagogisena tukena auttaen digitaalisten oppimisympäristöjen monipuolisessa hyödyntämisessä. Aiemmin hän on toiminut mm. liiketoiminnan opettajana.
Muotokuva Anne-Maria Raitio

Anne-Maria Raitio

Anne-Maria Raitio toimii palveluliiketoiminnan tuntiopettajana Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoimintayksikössä. Raitio on kiinnostunut kestävästä gastronomiasta ja ruokapalveluiden vastuullisuudesta. Mielenkiintoa herättää myös mysteerien ratkaiseminen ja siitä inspiroituneena hän on pohtinut opetuksen mahdollisuuksia myös pakopelimäisestä näkökulmasta.

Mika Rantonen

Mika Rantonen on Jamkin tekoälyn ja data-analytiikan yliopettaja.

Timo Ilomäki & Jarkko Sairanen

Timo Ilomäki on äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja Jarkko Sairanen filosofian ja psykologian opettaja Gradia-lukioilla. Timolla ja Jarkolla on pitkä kokemus erilaisista teknologian hankkeista ja vuoden aikana he ovat myös kouluttaneet opettajia Keski-Suomen alueella tekoälyn käyttöön.

Sanna Sintonen

Sanna Sintonen (erikoissuunnittelija, e-oppiminen), on opetusteknologian moniosaaja: kouluttaja, kehittäjä ja asiantuntija. Hän on työskennellyt Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) verkko-opetuksen kehittämisen parissa vuodesta 2001. Hänellä on laaja kokemus oppimisen järjestelmien käyttöönotoista, kehittämisestä ja ylläpitämisestä. Hän toimii asiantuntijana monissa kansallisissa verkostoissa ja Tampereen korkeakouluyhteisön koulutuksen ja oppimisen järjestelmien kehittämisen ja tuen yhteistyöryhmissä. Sanna on ollut mukana mm. käynnistämässä Tampereen eOppmisen klusterin toimintaa vuonna 2002 ja Tampereen ammattikorkeakoulun digimentoritoimintaa vuonna 2016 sekä koordinoinut korkeakouluyhteisön yhteistä digimentoritoimintaa vuosina 2019–2022. Tällä hetkellä hän tutkii hyvinvointia digitaalisissa oppimisympäristöissä Jyväskylän yliopiston koulutusteknologian maisteriopiskelijana. Tutustu Sannaan LinkedInissä.

Mari Varonen

Mari Varonen on toiminut digipedagogiikan kentällä 2000-luvun alusta lähtien. Hän työskentelee verkkopedagogiikan ja opetusteknologian kehittämistehtävissä sekä ohjaa opettajia digitaidoissa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Varonen on uransa aikana perehtynyt digiopetuksen laatuun erilaisissa valtakunnallisissa kehittämishankkeissa ja -ryhmissä. Hän on mm. tuottanut eAMK-hankkeen laatukriteerit ja osallistunut tänä vuonna Arenen laatukriteerisuositusten laadintaan. Tutustu Mariin LinkedInissä.

Mikko Vesisenaho

Mikko Vesisenaho toimii Jyväskylä yliopistossa Digivisio 2030 muutoskoordinaattorina. Hän on myös opetusteknologian tutkija ja opettaja.

Jarkko Sairanen & Oski Vidgren

Oski Vidgren on Gradia-lukioiden äidinkielen ja kirjallisuuden sekä S2:n opettaja, ja Jarkko Sairanen toimii filosofian ja psykologian opettajana. Vidgren ja Sairanen työskentelevät Laatuapila -hankkeessa, jossa kehitetään verkostoyhteistyönä laatujärjestelmää lukiokoulutukselle.